MOSKOU

11 oktober 2011 - Moskou, Rusland


Goede middag allen,

Mijn vlucht liep vlekkeloos en de douane verliep slechts in 20 minuutjes. Had me laten vertellen dat je er zeker een uurtje zou staan ! Trein naar centrum en vanaf daar een taxi naar het hotel. Dit ligt 10 minuutjes van het centrum met de metro. Het cyrilische schrift is onmogelijk te lezen maar gelukkig begrijp ik wel enkele worden die ze roepen. ( klinkt als pools). In het vliegtuig zat naast mij een naar amerika geemigreerde russische die mij al wat tips had gegeven. Zelf had ze een kapote mobiel en haar bagage was niet mee gereisd. Een echte wereld reiziger was ze niet en daarom ook al haar tips niet echt opgevolgd. Na het uitvogelen van de metro naar het Kremlin gegaan en daar een tour genomen. St Basils kathedraal en velen meer. Iconen op hout of aan de muur daterend vanaf de 15de eeuw. Lenin graf waar een rij van hier tot ginder voor stond leek mij niet de moeite waard. s'avonds terug met de metro en toen ik boven de grond stond van de juiste halte bleek ik niets meer te herkennen en heb een half uur rond gelopen om de juiste uitgang en dus ook de route te kunnen volgen om bij mijn hotel te kunnen komen. Buiten het centrum spreken weinig russen engels en echt behulpzaam en vriendelijk zijn ze nou ook niet echt.

Volgende ochtend heb ik een paar metro stations bezocht die op de Unesco lijst staan en daarna als een echte tourist de highlights per bus gemaakt. Met 200.000 miljonairs in de stad is dit duidelijk te merken aan de prijzen voor eten en drinken in het centrum. Alle exclusieve merken zijn aanwezig en kosten meer dan in het westen. Aan auto's ook geen gebrek en de meest exclusieve geblindeerde modelen rijden er rond.

Vanavond vertrek ik met de trans-mongolie expres . Tickets zijn al in mijn bezit en heb net wat inkopen gedaan om mijn verblijf te verbeteren aan boord (biertje,snickers,wc papier etc). Moet alleen nog een flesje wodka proberen te scoren en ik zit helemaal goed.

Komende 3 dagen heb ik alleen meerdere keren per dag korte stops van maximaal 20 minuten. Waarschijnlijk te weinig tijd om uitgebreid verslag te doen , maar ik doe mijn best.

groetjes Ronald

8 Reacties

  1. sier:
    11 oktober 2011
    He Ronald
    klinkt nog een beetje als echt pionieren
    vriest het er al? die transmongolie expres lijkt mij echt top. geniet ervan, hoor je wel weer bij een next stop
  2. Marielle:
    11 oktober 2011
    Ben benieuwd naar je treinreis...hebben je een wc-tje in je trein of de plas ZAK bij je?

    groetjes

    jel
  3. Bibi:
    11 oktober 2011
    Hee pappie, succes met je treinreis en ik hoop je vanavond nog even te spreken. XX
  4. Michiel:
    11 oktober 2011
    Gdeng gdeng ...gdeng gdeng....kilometers spoor gaan onder je door ......Succes met de rit en ik hoop dat je de wodka hebt kunnen scoren. Wodka is toch een basisbehoefte van de Rus dus integratiewondermiddel.
  5. Bart:
    11 oktober 2011
    jo Columbus. Je zakken mooi leeggeklopt bij de Moscovieten. Klinkt goed! Nou niet verdwalen eeeh.. grtz. Bart en Marieke
  6. stefke:
    12 oktober 2011
    Hey Ronnie,

    Ik mis de exclusieve rapportage over de stapavond in Moskou. Als je de volgende dag nog op zoek bent naar een flesje Wodka, zul je je wel gedragen hebben....

    Veel plezier en inzicht toegewenst!
  7. Jos:
    12 oktober 2011
    12 0ktober ,vind het allemaal reuzespannend.wens je geweldige weken.groetjes jos en rina..
  8. Franzl:
    12 oktober 2011
    Ronnie,

    DE tips voor Beijing:
    - Beste ECHTE Beijing duck: Da Dong Roast Duck
    Tuanjiehu 团结湖 area
    Bldg 3, Tuanjiehu Beikou, Dongsanhuan Lu, SE corner of Changhong Qiao, Chaoyang District朝阳区团结湖北口3号楼, 东三环长虹桥东南角
    Tel: 010-65822892/4003
    Open hours: Daily 11:00-22:00
    Reserveren aanbevolen
    - Beste voetmassage zonder happy ending: ze hebben 10 ruimtes verspreid over Beijing
    Liangzi Massage Jimenqiao branch
    Address: No.13, Xitucheng Rd, Haidian district 海淀区西土城路13号
    Tel: 86-10-82080000
    Website: http://www.liangzi.com.cn/
    Business hours: 10:30am-1:30am
    Average cost: RMB200-400

    Have fun, grt Frans